Psykologi i markedsføring

Psykologi i markedsføring

Jeg sad i sofaen og undre mig over hvordan man kunne analysere en reklame. Her sagde min kone at jeg skulle tage et kurser i psykologi for at forstå mennesket logik. Jeg sad og så en bil reklame og undrede mig over hvordan farverne påvirker en og hvilken sammenhæng farverne bliver brug i reklamen. Her sad mig og min kone så i 20 min for at diskuterer reklamerne og hvilke psykologiske påvirkninger det havde på os.

Derefter ringede jeg så efter min psykolog for at høre nærmere over, hvilken mening hun havde, og hun sagde at det reklamerne viser på tv alle har det formål at sælge os nogle produkter som vi måske havde brug for. Jeg snakkede derefter så med min kone og vi ringede så virksomheden op som viste reklamen. Her spurgte vi så ind til hvordan deres strategi var omkring reklamen og hvilke psykologiske metoder de brugte.

Marketing handler om at påvirke folk til at købe varer eller tjenesteydelser. Det gøres ved at forstå menneskeligadfærd og hvordan det påvirkes. Ved at handle på følelser, ønsker og behov, kan marketingmedarbejderen påvirke deres målgruppe. Vi kan ofte lide sammenhængende meninger som en gruppe mennesker. Et eksempel på dette er, hvordan vi deler fælles værdier ofte i et venskab. “Social behov” i marketing termer er når en gruppe viser at de kan lide noget og dermed øge den opfattede værdi af objektet.

Stillinger med mange lignende sociale medier skaber ofte eksponentiel flere likes, udnyt den sociale mediekraft ved at skabe indhold, der skaber engagement og følelser. Integrere som funktionalitet på webstedet. Overbevisning om noget er en svær opgave. Uanset om det handler om at øge det allerede salg til potentielle købere, overbevise nogen om ekspertisen af et bestemt politisk parti eller bare at få et par mønter til at indse det gode ved at erhverve et 40 tommers plasma-tv, handler det stort set om det samme at ændre andres holdninger mindsæt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *